MDO (MOBILNE DZIAŁANIA OUTREACH)

Fundacja Salida jako pierwsza w Polsce wprowadziła innowacyjną formę pracy z osobami czynnie uzależnionymi, polegającą na prowadzeniu Mobilnych Działań Outreach. Podobnie jak streetworking, polegają one na wchodzeniu (a raczej wjeżdżaniu) w środowisko klienta. Bus, którym pracownicy Fundacji poruszają się po różnych częściach Wrocławia i okolicznych miejscowościach pozwala na to, by podczas dyżuru dotrzeć do jak największej liczby potrzebujących, którzy często sami nie udaliby się do żadnej placówki pomocowej.

Działania Mobilne Outrech są obsługiwane przez trzy osoby: ratownika medycznego, prawnika oraz streetworkera, co pomaga w rozszerzeniu zakresu usług kierowanych do osób w trudnym momencie życia, którym niejednokrotnie bardzo ciężko zdobyć motywację do działania i odnaleźć się w otaczającej rzeczywistości. Często tkwią w sytuacji, w ich mniemaniu beznadziejnej, nie podejmując próby walki. Jednym z zadań Mobilnych Działań jest próba zmobilizowania tych osób do zrobienia pierwszego i kolejnych kroków ku zmianie.

Widząc Busa oznakowanego logami Fundacji Salida osoby uzależnione i potrzebujące pomocy podchodzą do nas, by zasięgnąć porad dotyczących różnorakich sytuacji prawnych, problemów zdrowotnych, a także tych związanych z nałogiem. Osoby korzystające z Mobilnych Działań Outreach mają możliwość otrzymania w busie czystej odzieży, wymiany sprzętu do iniekcji  oraz pobrania środków medycznych i opatrunkowych. Ponadto mogą na miejscu wykonać test na obecność HIV, zjeść ciepły posiłek lub po prostu porozmawiać o sprawach bieżących z zainteresowanymi ich sytuacją ludźmi, pijając przy tym kawę lub herbatę.

Kilka miesięcy regularnych dyżurów sprawiło, że bus z logiem Fundacji Salida stał się powszechnie rozpoznawalny, a jego załoga zyskała sporą ilość stałych odbiorców, którzy czekają na jej przyjazd. Chcą skorzystać z bezpiecznej relacji, w której czują się akceptowani i szanowani, by opowiedzieć co udało im się zrealizować a czego nie lub po prostu posiedzieć przy stoliku i wyżalić się, niejednokrotnie wypłakać i uzyskać wsparcie od osób, które nie będą oceniały ich decyzji czy zachowań. Oznacza to, że pracownicy Fundacji Salida nawiązali z tymi osobami dobrą relację, opartą na zaufaniu i szacunku, co jest warunkiem niezbędnym do pracy nad problemami beneficjentów.

Autor tekstu: Adrianna Perchał